بازنشستگان, مقالات

نسخه مخصوص به خود در دوران بازنشستگی

هر کسی نسخه مخصوص به خودش را باید داشته باشد

در کلاسها و فضاهای مجازی، وقتی که مخاطبان در جریان وظائف و موضوع فعالیت اینجانب که توانمندسازی بازنشستگان و توانمندسازی بانوان می گردند. همیشه از من می خواهند که برای توانمندسازی آنها، دستورالعمل و نسخه ای ارائه کنم.

آیا شما نیز، چنین نظری دارید؟

آیا شما نیز همیشه دنبال این هستید که دیگران به شما بگویند که چگونه باید رفتار کنید؟

آیا شما می خواهید که بدانید که چگونه می توانید هر چه سریعتر توانمندی خود را در دوران بازنشستگی به دست آورید؟

اگر به دنبال پاسخ این سئوالات هستید، پیشنهاد میکنم که کمی وقت گذاشته و این مقاله را تا انتهای آن، مطالعه نمائید.

نسخه پیچی یعنی چه؟

در فرهنگ دهخدا نسخه پیچی به معنای “آماده کردن دارو از روی نسخه طبیب دوای بیمار را” آمده است.

پیچیدن نسخه به این معناست که باید پزشک در هنگام مراجعه شما به مطب، با پرسیدن سئوالات و معاینه شما، به بیماری پی برده و برای درمان آن، داروهای لازم را در برگه ای که به آن نسخه می گویند نوشته و آن نوشته را به داروخانه برده و داروهای مورد نظر را دریافت نمائید.

اما در علوم انسانی و توانمندسازی، نسخه نوشتن برای دیگری، شاید بتوان گفت، غیر ممکن است چون زیرا درست است که در علوم پزشکی هر بیماری، با داروی مخصوص به خودش درمان می گردد، لکن در علوم انسانی، بیماری ها، با توجه به روحیات، محیط، خانواده، وضعیت جسمی و روحی و تجارب و توانائیهای هر فرد می تواند بسیار متفاوت باشد و هیچ نسخه ای که در یک خانواده و بر روی یک فرد، تأثیر مثبت گذاشته، لزوماً برای فرد و خانواده دیگر، لزوماً نمی تواند همان تأثیرات را داشته باشد.

چرا به دنبال نسخه پیچی در زندگی خود هستیم؟

ما همه به دنبال این هستیم که برای هر سئوال و مشکلی هر چه سریعتر بهترین و سریعترین راه حل ممکن را یافته و آن را بکار ببندیم و حاضر نیستم که برای چیزی که می خواهیم کمی تلاش و از خود گذشتگی به خرج داده و کمی تحمل و صبر داشته باشیم، به همین جهت در زمانهایی که در کلاس درس و سمینار هستیم، عزیزانی که در آنجا حضور دارند، بعد از اتمام کلاس، به نزدم می آیند و از من درخواست گرفته نسخه ای برای توانمندسازی خودشان را دارند. در صورتی که نسخه هر فردی، با فرد دیگری متفاوت است، زیرا که وضعیت خانوادگی، وضعیت اقتصادی، وضعیت جسمی، تجارب و مهارت های هر فردی با فرد دیگری، متفاوت است همچنین شخصیت های هر یک متفاوت است، لذا در اینجا باید بدانید که نسخه نوشته شده برای هر کسی، باید متناسب با خودش باشد، و این نسخه تنها، می تواند توسط خود افراد نوشته شود.

حال با مثالی، این موضوع را کامل تر می نمایم:

شما فرض کنید که برای گرفتن همان نسخه پیش من آمده و درخواست نسخه می نمائید و دستورالعملم برای توانمندسازی شما، این است که بروید و برای دیگران تایپ نمائید، حال اگر شما به هیچ عنوان تایپ کردن را بلد نباشید و با نرم افزارهای تایپ آشنائی نداشته باشید، این نسخه عملاً بیهوده ارائه شده است.

و در خصوص انواع شخصیت هم همچنین است، فرض کنید که به شما گفته شده که باید به میان جمعی بروید و برای آنها، سخنرانی نمائید، در صورتی که شما یک فرد درونگرا هستید و از رفتن به میان جمع، واهمه دارید. هر چند که از هر چه که می ترسید، باید به میان آن پریده و خود را از شر آن ترس، رها نمائید، لکن در وهله اول، شما به هیچ عنوان چنین درخواستی را قبول نخواهید نمود.

می بینید که نسخه هر فردی برای فرد دیگری، لزوماً نمی تواند خوب و بهینه باشد.

چگونه می توانیم خودمان، برای خودمان نسخه بپیچیم؟

کافی است که کمی به توانائیها و مهارتهای خود، بیش از دیگران توجه نموده و واقعاً بخواهید که زندگی تان تغییر کند، یا بقول ما، واقعاً تشنه شده باشید.

احتمالاً این قصه را شنیدید که یک فردی آمد و گفت که تشنه شناس است، و ایشان را در تابستان سر یک کلاس برده و یک پارچ آب و یک لیوان نیز روی میز قرار دادند.

بعد از چند دقیقه، یکی از دانش آموزان، دستش را بالا برده و ادعا نمود که تشنه است، این فرد تشنه شناس، با تکان دادن سر و گفتن خیر، اعلام نمود که ایشان تشنه نیستند.

بعد از چند دقیقه دیگر، دانش آموز دیگری، دست خود را بالا برده و درخواست آب نمود، باز هم تشنه شناس اعلام نمود که ایشان هم تشنه نیست.

پس از این جریان، یکی دیگر از دانش آموزان، گفت که ایشان را بی خیال بشید و خودش به سمت پارچ آب، رفت تا لیوان آبی را بدست بیاورد. تشنه شناس با لبخند اعلام نمود که ایشان، تشنه هستند.

بله انسان تشنه منتظر نمی ماند که دیگران برایش آب تهیه کنند. بلکه خودش دست به کار شده و برای اینکه خودش را سیراب نماید، دست به اقدام می زند.

در حال حاضر، بیشتر عزیزان بازنشسته، منتظر این هستند که قوانین، نمایندگان و دولت از آنها حمایت نموده و با افزودن مبلغ، به حقوق ناچیزشان، آنها را در پیمودن زندگی یاری نمایند.

در صورتی که اگر درست بنگرند، این عزیزان نباید منتظر کسی برای سیراب نمودنشان بمانند و باید خودشان با آشنائی بیشتر با توانائی، مهارت و تخصص های خود، بتوانند نسخه مربوط به خود را تهیه و آنرا جهت تغییر وضعیت زندگی خود، بکار ببندند.

اکنون باید چه کار کنیم؟

کافی است که با انرژی بدست آمده، شروع به خودشناسی خود نموده و نسخه مربوط به خود را در اسرع وقت تهیه و فوراً آنرا با اجرا نمائید.

اقدام مهمترین و مؤثرترین عامل در تغییر وضعیت زندگی خود است.

صاحبان کسب و کارهای سرآمد و عالی، فقط به سودآفرینی نمی اندیشند، این افراد می کوشندکارهای پرثمر و خیرخواهانه را به شیوه ای شگفت انگیز و با همه ی توان و تلاششان به ثمر برسانند. “آنتونی رابینز”

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را با دیگر عزیزان خود نیز به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نسخه مخصوص به خود در دوران بازنشستگی

  1. مریم گفت:

    با سلام ودرود .. سپاس ویژه از مطالب آموزنده ی سایت ..

    1. admin گفت:

      با سلام و درود
      ممنون از نگاه خوبتان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *