بازنشستگان, مقالات

اقدامات اجرائی در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)

اقدامات اجرائی در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)

اقدامات اجرائی در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)

همانگونه که مستحضر می باشید، نیروی محرکه هر فعالیتی در ادارات و سازمان ها، نیروی انسانی آن اداره و سازمان می باشد و اگر با مکانیسم های خاص بتوان از این نیروی انسانی، حمایت و پشتیبانی گردد به صورتی که اهداف سازمان و اهداف نیروی انسانی در یک راستا قرار گیرد، مطمئناً می تواند در بهبود بهره وری و بالا رفتن توان سازمان قدم های خوب و مؤثری برداشت. و چه بهینه تر آنکه، فرد بداند که بعد از سالیان متمادی که عمر با برکت خود را در محل اشتغال خود صرف نموده، در زمان رسیدن به دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) سازمان و ادارات همچنان با برنامه ها و مسائل مختلف در جهت حمایت از آنان و خانواده آنان بر می آید، با طیب خاطر و اطمینان قلبی بیشتری مشغول به فعالیت می گردند، و مشخص است که این اطمینان قلبی، می تواند رضایت خاطر آنان را به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد می شود مقاله ارزش زندگی در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) چیست؟ را نیز مطالعه فرمائید.

پیشنهاد اقدامات اجرائی دوران پیشکسوتی(بازنشستگی):

پیشنهاد اقدامات اجرائی دوران پیشکسوتی(بازنشستگی):

اینجانب که طی چند سال اخیر، مطالعات و پژوهش هائی بر روی زندگی، مسائل و مشکلات عزیزان پیشکسوت(بازنشسته) داشته و در همین زمینه نیز اقدام به نوشتن بیش از 170 مقاله در این زمینه و نگارش دو کتاب به نام های لذت زندگی در وقت اضافه(الکترونیکی) و الهی پیر شی(چاپی) نمودم، موارد ذیل را در جهت بالا رفتن میزان رضایت این عزیزان اعلام می دارم، امید است مورد توجه قرار گیرد:

  • یکی از اصولی ترین مسائلی که عزیزان پیشکسوت(بازنشسته) با آن درگیر می باشند، به دلیل اینکه مهارت های ارتباطی را نمی دانند، بنابر این به صورت درست و صحیح با افراد داخل منزل و بیرون ارتباط صحیح و منطقی برقرار نموده و مسائل و مشکلات خود را رفع نمایند، لذا پیشنهاد می شود که این عزیزان به کلاس های مهارت های ارتباطی قدم گذاشته و این مهارت ها را کسب نمایند، زیرا که با کسب این مهارت ها، علاوه بر بهبود روابط در داخل منزل، مسلماً در کسب حقوق خود در خارج از منزل نیز بهبود چشمگیری حاصل خواهد شد.

پیشنهاد می شود مقاله هفت گام برای ارتباط خوب با خانواده در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) را مطالعه فرمائید.

بهبود شرایط جسمانی در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)

بهبود شرایط جسمانی در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی

  • بر اساس تحقیقات جدید، مشخص شده است که بیماری در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)، به هیچ عنوان طبیعی نیست. حال سئوال اساسی مطرح می گردد که چرا اکثر بیماران ما را این عزیزان تشکیل می دهد. و پاسخ آن است که این عزیزان در ابتدا، به دلیل کاهش درآمد، عدم ارتباط صحیح با اطرافیان و … دچار افسردگی گردیده و به همین دلیل بیماری نیز به درون بدن آنان وارد می گردد. حال اگر ما بتوانیم بیماری افسردگی را از این گنجینه های نیروی انسانی دور سازیم، به طرز قابل توجهی، بیماری نیز از آنان دور می گردد.
  • بیماری در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)،
  • همچنین بر اثر تحقیقات بعمل آمده، مشخص شده است که قریب به اتفاق بیماریها را می توان با تغذیه مناسب و سبک صحیح زندگی بر طرف نمود و فردی در گروه گنجینه نیروی انسانی وجود دارد که با دستورات غذائی صحیح توانسته است بیماری سرطان را نیز مداوا نماید و همچنین همین فرد توانسته است، کبد از کار افتاده برادر اینجانب(بنا بر تشخیص پزشکان و آزمایشات) را بعد از یک ماه، مجدداً فعال و سالم نماید. پیشنهاد اجرائی این است که طی مشاوره هائی، نسبت به کاهش بیماری این عزیزان اقدام نمائیم، و مشخص است که در صورت کاهش بیماری، بسیاری از مسائل دیگر این عزیزان در خصوص بیمه نیز برطرف خواهد گردید.
  • کاهش درآمد در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)
  • از دیگر سو، بر اساس سبک غلط زندگی که متأسفانه به واسطه زندگی ماشینی گریبانگیر اکثریت قریب به اتفاق کارمندان گردیده است، مسائل و مشکلات اسکلتی(از جمله کمر درد، زانو درد، دیسک کمر و …) این عزیزان را دچار ناراحتی می نماید. خوشبختانه در مسافرتی که به یکی از شهرها داشتم، با عزیزی آشنا گردیدم که دکترای تربیت بدنی داشته و مدرس دانشگاه است، و مهارت بهبود این مسائل، بوسیله انجام حرکات ورزشی را دارد، لازم به ذکر است که همین فرد توانسته است، دیسک کمر خود را نیز به وسیله همین حرکات(بدون عمل جراحی) التیام بخشد.

کاهش درآمد در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)

گنجینه های نیروی انسانی

  • از بزرگترین مسائلی که گنجینه های نیروی انسانی را دچار ناراحتی می نماید، کاهش درآمد در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) است، و متأسفانه به واسطه همین مسئله نیز تعدادی از این عزیزان، دچار افسردگی می گردند، لذا اگر بتوانیم در درجه اول، نسبت به بهبود سلامتی این عزیزان با پیشنهاد های قبل اقدام نمائیم و در مرحله بعد، با استفاده از خود این عزیزان، نسبت به آموزش مهارت های متنوع که این عزیزان می توانند در منزل یا به صورت های گروهی انجام دهند، اقدام نمود. و همین امر می تواند مسائل ذیل را در پی داشته باشد:
    1. به دلیل اینکه فرد مشغول به فعالیت می باشد، دیگر زمانی برای فکر کردن به مسائل منفی نداشته و سلامتی آنان به مراتب بهبود می یابد.
    2. به دلیل مشغولیت فرد در یک کار درآمد ساز، فرد احساس مفید بودن می نماید و سلامت روحی آنان نیز با بهبودی قابل تصوری مواجه خواهد شد.
    3. همچنین در بیشتر این خانواده ها به دلیل کمبود اشتغال، فرزندان آنان، مسائلی به وجود آمده است، که اگر بتوان این افراد را مشغول نمود، خانواده این افراد، مجبور به فعالیت جهت فروش دستاوردهای به وجود آمده می شوند و اشتغال برای خانواده های آنان نیز ایجاد خواهد شد.
  • باز همانگونه که مستحضر می باشید هر یک از این عزیزان پیشکسوت(بازنشسته) با پرداخت هزینه های فراوان از طرف محل های اشتغال، به تجارب و تخصص های بسیار بالا مجهز گردیده و بسیاری از این گنجینه های نیروی انسانی تجارب بسیار گران بهائی در کوله بار اشتغال خود دارند، اگر بتوان به وسیله آموزش نویسندگی(حداقل 4 ساعت) یا ضبط گفته های آنان به وسیله های صوتی یا تصویری و سپس به روی کاغذ آوردن این تجارب، اقدام به نگارش کتاب نموده و سهمی در جهت انتقال تجربیات این عزیزان به نسل های بعد و افزایش بهره وری نسل های بعد نمود.

بهبود شرایط روحی در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)

بهبود شرایط روحی در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی)

  • همچنین اگر بتوان گردهمائی هائی با این عزیزان برگزار نمود و ایده هائی جهت رفع مسائل و مشکلات سازمان از آن ها بوسیله روش طوفان فکری دریافت نمود، حس مفید بودن، حتی در این سن، نیز برای آنان به خوبی ایجاد خواهد شد.
  • در مذاکراتی که با ادارات آموزش به عمل آمد، این عزیزان از هزینه های دریافتی بالای اساتید، گله و شکایت داشتند، و به خوبی آگاه هستید که تعدادی از این آموزش ها می تواند توسط همین افراد(گنجینه های نیروی انسانی) ارائه گردد(مانند کشور هلند که از پیشکسوتان(بازنشستگان) جهت آموزش استفاده می نماید). در این صورت هم کاهش هزینه برای آموزش، و هم ایجاد و افزایش درآمد برای پیشکسوتان(بازنشستگان) در پی خواهد داشت.
  • یکی از مواردی که باعث بالا رفتن روحیه این عزیزان می گردد، ملاقات با همکاران سابق خود می باشد که بهینه است که برنامه ریزی لازم برای این ملاقات ها به عمل آمده و زمانی جهت این ملاقات ها، در نظر گرفته شود.

اگر این مقاله برای شما مفید بود،

آن را به دیگر عزیزان خود نیز هدیه نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *