بازنشستگان, مقالات

اولین حقوق بازنشسستگی

اولین حقوق بازنشستگی

با دخترم در حال انجام کاری در بیرون از خانه بودم که ناگهان صدای موبایل مرا به خود آورد و زمانی که به موبایل نگاه کردم، متوجه واریز اولین حقوق بازنشستگی­ ام شدم.

برای مدتی کاملاٌ هوش و حواس از سرم پرید، بله همانطوری که قبلاً برایمان شرح داده بودند و ما نیز به کرات آن را در مقالات و سمینارها، برای افراد شاغل در انتظار بازنشستگی، بیان نموده بودیم، میزان حقوق باید حدود نصف تا دو سوم کاهش می ­یافت. لکن با نگاه به مبلغ واریزی، متوجه شدم که حقوق من از یک چهارم هم کمتر شده و همین بود که مرا دگرگون ساخت.

اولین حقوق دوران بازنشستگی چیست:

اولین حقوق، حقوقی است که پس از ابلاغ حکم بازنشستگی که توسط کارگزینی یا حوزه منابع انسانی محل اشتغال انجام می شود شما می­ بایست، یک برگه تسویه حساب از همان محل دریافت و شروع به تکمیل امضاء آن برگه نمائید.

جالب این است که در عصر تکنولوژی و اطلاعات، همچنان آن برگه باید به صورت فیزیکی توسط افراد امضاء گردیده و اگر آن سازمان یا اداره، دارای چندین ساختمان و بنا باشد، که دیگر، کار آن کارمند یا کارگری که آماده بازنشستگی است، در آمده و باید از این ساختمان به آن ساختمان رفته تا بتواند امضاء­های آن برگه را تکمیل و پس از آن، برگه تکمیل امضاء شده را (البته اگر بتواند در چند روز آن برگه را تکمیل امضاء نماید که باید به ایشان تبریک گفت) به همان محل کارگزینی یا حوزه منابع انسانی تحویل نماید.

سپس کارمند مربوطه نامه صدور حکم بازنشستگی را صادر و مراحل پرداخت حقوق بازنشستگی با مشخص نمودن حساب بانکی جدید و بانک جدید و ارائه اسناد مربوطه، آغاز می­شود.

پس از آن است که در سر ماه، باید منتظر رسیدن اولین پیامک بانک باشید تا به شما، از واریز اولین حقوق بازنشستگی ­تان خبر دهد.

چطوری می توان با اولین حقوق بازنشستگی رفتار نمود:

حال این سوال پیش می­آید که اگر خود ما این مراحل را بارها و بارها به افراد دیگر گوشزد نمودیم، پس این هاج و واج شدن، دیگر چه معنائی دارد؟

جواب این است که ما تاکنون خود را برای کاهش نصف تا دوسوم مبلغ حقوق آماده نموده بودیم، لکن دیگر انتظار کاهش تا یک چهارم را نداشتیم.

بالاخره شوک ورود  اولین حقوق پس از مدتی برطرف شد.

حال با دو راه، در پیش رو، مواجه هستیم:

  1. اینکه خدا رو شکر کنیم و قبول کنیم که همین حقوق و مزایای ما است و به خانواده و اطرافیان نیز این مطلب را گوشزد نموده و آغاز دوره صرفه­ جوئی جدی در زندگی را رقم زده و آماده کاهش هزینه­ های غیر ضروری خود باشیم. و مشخص است که ابتدا باید از هزینه­ های تفریح و نشاط شروع نمود تا بتوان با همان حقوق اندک، هزینه­ های خورد و خوراک و پوشاک را تأمین نمود.

که باز معلوم است که با این شیوه­ای که به جلو پیش می­رویم و با کاهش قدرت خریدمان، کم ­کم باید به فکر کاهش هزینه­ های خورد و خوراک معمولی خود نیز باشیم. و اینکه تا کجا ما بتوانیم از این هزینه­ ها، بکاهیم، مشخص نیست.

  • اما راه دوم این است که باز در ابتدا خدا رو شکر کنیم و به سراغ ایجاد درآمد جدید باشیم. و این حقوق بازنشستگی را تنها برای همان هزینه ­های خورد و خوراک(البته اگر به همان میزان برسد) قرار داده و با تجربه ­ای که از دوران اشتغال خود بدست آورده­ ایم، کار جدید و یا سرمایه ­گذاری جدید(با توجه به مبالغ پرداختی در پایان خدمت) انجام دهیم تا بتوانیم بدین وسیله درآمد جدیدی برای خود به دست آوریم.

این دو راه بر سر راه هر بازنشسته ­ای وجود دارد.

و این دو انتخاب است که هر بازنشسته ­ای می­تواند هر یک از دو مورد فوق را انتخاب و ادامه زندگی را داشته باشد.

حالا با اولین حقوق بازنشستگی چکار کنیم؟

خوب تا اینجا اگر انتخاب خود را نموده باشیم، اگر از گروه اول باشیم که باید خود را آماده کاهش هزینه ­ها نموده و شروع به حساب و کتاب نموده و بقول معروف، کمربندها را محکم تر بسته تا کمتر بتوانیم غذا خورده و بیشتر زنده بمانیم. و منتظر باشیم که بلکه دولت، مجلس و دیگر نهادهای مربوطه، دلشان به حال ما بازنشستگان سوخته و به رحم امده و کمی افزایش حقوق برایمان تصویب و ابلاغ نمایند تا ما هم بتوانیم بلکه کمی از موارد ضروری زندگی خود را انجام دهیم.

اما اگر از گروه دوم باشیم که امیدوارم بیشتر بازنشستگان از گروه دوم باشند، باید با نگاهی به گذشته و با استفاده از تجارب قدیم، بتوانیم شروع به انجام فعالیتی نمائیم که در آن، حداقل یک نیاز مردم برطرف گردد و بدینوسیله بتوانیم برای خود نیز درآمدی کسب نمائیم.

البته تنها بحث کسب درآمد نیست، چون در صورت کسب درآمد، ما به احساس مفید بودن که نیاز هر فردی است نیز پاسخ داده و در عین حال بخاطر تلاش ها و کوشش هایمان، نیز می توان سلامتی را تضمین نمود.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را به دیگر عزیزان خود نیز هدیه نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *