بازنشستگان, بانوان

تأثیر دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) بر روی بانوان

تأثیر مسائل دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) بر روی بانوان رو باید جدی گرفت.
با گرفتن ابلاغ پیشکسوتی(بازنشستگی) لبخندی بر روی لبانش نقش بست و با خود گفت که چه خوب شد، بالاخره می توانم به منزل رفته و فقط کارهای منزل را انجام دهم.
اولین روز بعد از پیشکسوتی(بازنشستگی) با شور و شوق فراوان از خواب بیدار شده و از اینکه دیگر مجبور به رفتن به سر کار نیست، و می تواند در خانه بماند و کارها را با طیب خاطر و با فرصت لازم انجام دهد بسیار مسرور و خوشحال است.
این شور و شوق، تا یک ماه ادامه یافته و همگان این شور و شعف را در این بانوی پیشکسوت(بازنشسته) به خوبی می بییند.
لکن این شور و شوق حداکثر تا 3 ماه ادامه یافته و پس از آن، این بانو، کم کم گمشده هائی در زندگی خود می یابد و در زندگی خود دائماً به دنبال آنها می گردد.
ما در این مقاله می خواهیم به این مقوله بپردازیم،
با ما همراه باشید
پیشنهاد می شود، مقاله “تغییر در پیشکسوتی(بازنشستگی)” را نیز مطالعه فرمائید.

پیشسکسوتی(بازنشستگی) در بانوان چیست؟
زمانی که بانوئی به افتخار پیشکسوتی(بازنشستگی) نائل می شود، به این خیال است که می تواند به کارهای منزل را با طیب خاطر انجام دهد، بسیار شاد و خندان است.

تفاوت پیشکسوتی(بازنشستگی) در بانوان با پیشکسوتی(بازنشستگی) در آقایان چیست؟
ابلاغ حکم پیشکسوتی(بازنشستگی) در بانوان، مشابه با آقایان می باشد، با این تفاوت که شاید بانوان با سابقه کمتر موفق به کسب عنوان پیشکسوت(بازنشسته) خواهند شد.
یک تفاوت اصلی مابین این دو حکم وجود دارد و آن این است که آقایان در زمان اشتغال تنها در محل کار مشغول به کار هستند و زمانی که به منزل میرسند، اکثراً زمان استراحت آنها فرا می رسد.
لکن بانوان در زمان اشتغال هم در محل کار، مشغول به خدمت میباشند و هم زمانی که به منزل می رسند، شغل دوم آنها شروع گردیده و وظیفه راهبری خانه را نیز به عهده داشته و مشغول رتق و فتق امور در خانه می گردند.

پیشنهاد می شود، مقاله “دنبال مروارید درون خود باشید” را نیز مطالعه فرمائید.

چرا پیشکسوتی(بازنشستگی) در بانوان را باید جدی گرفت؟
زمانی که بانوان موفق به دریافت ابلاغ پیشکسوتی(بازنشستگی) می شوند، عملاً از یک کار، فارغ گردیده و به منزل مراجعه و تمام اوقات خود را در منزل به سر می برند، و از طرفی به علت اینکه در این دوران، بعضاً فرزندان نیز رشد یافته و بعضی از آنها نیز زندگی جدید خود را آغاز نموده اند، لذا کار در منزل نیز به مانند سالهای قبل نمی باشد و از حجم کمتری برخوردار می باشد.
برای بانوئی که در زمان اشتغال، عملاً کار دو نفر را همزمان با هم انجام می دهد، شاید در اوایل کار، ساده و خوب نمایش داده شود، لکن در ماه های بعد، از کاهش حجم کار خود، گله و شکایت نموده و بر روی عملکرد روحی و جسمی فرد اثر مستقیم می گذارد.
و اگر این بانوان نتوانند، برای خود مشغولیت جدید و فعالیت جدید تعریف نمایند، این عملکرد می تواند بر روان فرد اثر گذاشته، افسردگی و دل مردگی را نصیب این عزیزان نماید.

چطوری اثرات مخرب دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) در بانوان را کاهش داد؟
برای اینکه بتوانیم آثار مخرب دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) را کاهش دهیم پیشنهادات ذیل ارائه می گردد:
1- نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید:
قبل از هر کاری باید نقاط قوت و ضعف خود را یافته و تا می توانید توجه خود را به نقاط مثبت خود معطوف داشته و تا می توانید سعی نمائید نقاط ضعف خود را نادیده یا کاهش دهیدد.

2- هدف داشته باشید:
اگر بتوانید برای خود هدفهای جدید و چالش برانگیزی در هر زمان داشته باشید، می توانید زندگی جدیدی را تجربه و همیشه انگیزه و شوق جدیدی برای زندگی خود داشته باشید.
پس لطفاً همین الان دست به کار شده و اهداف جدید خود را یادداشت نمائید.

3- برنامه برای اجرای هدف:
برای اینکه بتوانید به اهداف خود دست یابید، تنها نوشتن اهداف کارساز نیست، و باید یک برنامه اجرائی برای هر هدف داشته و تعبیه نمائید. که بوسیله این برنامه به راحتی با گام های مشخص بتوانید به اهداف خود دست یابید.

مقاله اقدامات اجرائی در دوران پیشکسوتی(بازنشستگی) را از دست ندهید.

4- پاداش بعد از رسیدن به هدف:
در هر زمان و پس از رسیدن به هر هدفی، برای خود پاداش های شخصی در نظر گرفته و حتماً برای خود جایزه تعیین کنید، تا بتوانید همچنان به موفقیت های خود ادامه دهید.

5- دور همی :
در مصاحبه با تعدادی از عزیزان، متوجه این موضوع شدم که بعضاً بعد از دوران اشتغال، تعدادی از بانوان با داشتن برنامه دورهمی ماهانه با تنی چند از همکاران، توانسته اند، روحیه شاد خود را همچنان حفظ نمایند.

6- دوری از افکار منفی:
همگی ما، با افراد سیگاری سر و کار داشته و داریم و تقریباً قریب به اتفاق همه، به این عزیزان تذکر داده ایم که دست از سیگار کشیدن بردارند، لکن به این مسئله توجه نداریم که سیگار کشیدن، تنها 5 تا 7 سال از عمر افراد می کاهد، لکن افکار منفی، به خودی خود، می تواند حداقل 10 سال از عمر هر فردی را کاهش دهد.
لذا باید از ورود این افکار به ذهن خود جلوگیری نمائیم.

7- ورزش و تغذیه
در این دوران با ارزش، باید توجه ویژه و خاصی به ورزش و تغذیه خود داشته باشید، نگارنده در کارگاه های خود همیشه با عزیزان پیشکسوت(بازنشسته) ای برخورد داشته که قبل از ورود اینجانب به محل اشتغال، به افتخار بازنشستگی نائل شده اند، لکن با انجام ورزش و توجه به تغذیه مناسب، همچنان سرحال و شاداب هستند.

امید است که این مطالب توانسته باشد، مسائل ناخوشایند در این دوران را برای بانوان گرامی، به مسائل خوشایند و دوران طلائی تبدیل نماید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود،
آن را به دیگر عزیزان خود نیز هدیه نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *